Připomínáme, že úlohou kontrolní komise (dále jen „KK“) je dbát, aby vedení BD postupovalo vždy v zájmu všech členů družstva a aby jeho rozhodnutí byla v souladu se všemi právními předpisy, které činnost bytových družstev upravují. Vítáme, že naše nové představenstvo vnímá tuto funkci KK nikoliv jako zasahování do svých kompetencí, ale jako účinnou pomoc při řízení BD a při správě našeho společného majetku. A právě tento přístup představenstva je důvodem, proč se tato zpráva liší od zprávy minulé. Ve srovnání s loňskou zprávou, která hodnotila účetní období roku 2002, je obsah této zprávy veskrze pozitivní.
Přes všechny problémy, spojené s převzetím funkcí, se nové představenstvo zhostilo svých povinností se ctí. Mezi jeho prvé úkoly patřilo zabezpečení vyúčtování záloh za služby roku 2002 a inkaso nedoplatků. Dále se odhodlalo k nápravě cenových nepřesností, jejichž podstatou byly nepřesně stanovené ceny bytů. Všechny ceny přepočítalo podle velikosti podlahových ploch bytů, upravilo výši splátek obci i výši režijních a zálohových plateb, které se od velikosti podlahových ploch bytů odvíjejí, včetně úprav výší nájemného.
Velkou pozornost představenstvo věnovalo péči o náš společný majetek. Nechalo odborně posoudit technický stav budov a podle výsledků znaleckých posudků se zaměřilo na nejvážnější nedostatky. K odstranění zjištěných závad navrhlo několik akcí, z nichž vedle celkové opravy střechy byl nejvýznamnější záměr regenerace pláště domů, který zahrnoval částečnou výměnu bytových oken a zateplení pláště domů. Vedle tepelných úspor by se tím zamezilo zatékání do bytů a následným plísním. Představenstvo kontaktovalo řadu dodavatelů, kteří předložili své cenové nabídky, a navrhlo způsoby financování celé akce. Pro vytvoření potřebných finančních zdrojů získalo podporu většiny družstevníků, kteří souhlasili s podstatným navýšením příspěvku do fondu oprav v roce 2004.
Nezůstalo jen u záměrů, návrhů a projektů – některé závady vyžadovaly okamžité řešení. Byly např. přetmeleny některé panelové spáry pláště domů a opraveny lamely zateplovacího štítu. Byly doplněny chybějící či vadné měřiče spotřeby tepla a odběru studené i teplé vody v bytech i nebytových prostorách. Představenstvo zajistilo i opravu zdevastovaného suterénu – doplnilo a opravilo všechny poškozené dveře, doplnilo jejich zámky a oboustranně je zabezpečilo oplechováním. V závěru roku instalovalo nový elektronický vstupní systém na čipy.
Velký kus práce věnovalo představenstvo přípravě změn a doplnění stanov BD, ke které došlo počátkem tohoto roku. Stanovilo nová pravidla pro pronajímání nebytových prostorů a podle nich upravilo všechny nájemní smlouvy. Výběrovým řízením podle podmínek stanovených členskou schůzí pronajalo za tržní cenu na období dalšího roku byt č. 16/1785 panu Hynku Kloučkovi. Při převodech členských podílů muselo zajistit všechny související úkony, včetně uzavření nových nájemních smluv. Zlepšila se také informovanost členů družstva, k čemuž přispívá i časté konání členských schůzí.
Představenstvo se muselo zabývat i řadou negativních jevů. Sem patří úmyslné poškozování družstevního majetku a několik případů vykrádání. Došlo i k vyloupení kanceláře BD. Jednání s Policií ČR, s poškozenými, s pojišťovnou a uvedení majetku do původního stavu si pokaždé vyžádalo mnoho času, který představenstvo mohlo využít účelněji. Muselo se zabývat i několika stížnostmi členů družstva.
Není možné z časových důvodů vyjmenovat všechny aktivity představenstva. Uvedené příklady však naznačují, kolik energie, osobního volna a kolik starostí tito lidé zdarma věnovali nám ostatním, aby nám umožnili důstojně bydlet.
Spolupráce kontrolní komise s představenstvem se po obměně představenstva, ke které došlo počátkem II. čtvrtletí loňského roku, zásadně změnila. Komise má možnost se zúčastňovat všech jednání, která představenstvo vede, a to i jednání se třetími osobami. Jsme průběžně informováni o všech krocích představenstva a máme možnost se ke všem důležitým rozhodnutím představenstva vyjadřovat. Připomínky kontrolní komise byly vždy představenstvem přiměřeně akceptovány.
V roce 2003 se KK scházela podle potřeby, a to celkem 6x. Vedle řešení několika stížností členů družstva i nájemců nebytových prostor se komise zabývala především situací, která vznikla po odstoupení původního představenstva. V souladu se stanovami zajistila svolání nové členské schůze a jejím vedením pověřila pana Jaroše. Podílela se na výběru členů do nového představenstva a byla nápomocna při zápisu provedených změn do obchodního rejstříku.
Komise se aktivně podílela na vypořádání závazků z vyúčtování služeb z roku 2002 od dědičky po zemřelém panu Bernhäuserovi, její členové se zúčastnili důležitých jednání s našimi dodavateli a podíleli se na všech větších aktivitách představenstva. Vzájemná spolupráce se týkala také přípravy všech členských schůzí, přípravy textů přijímaných usnesení a také zpracování návrhu změn a doplnění stanov.
Na základě stížnosti Ing. Františka Kopeckého a několika dalších družstevníků na průběh akce „čipový vchodový systém“ provedla KK podrobnou analýzu všech připomínek stěžovatelů a po seznámení se všemi podklady dospěla k závěru, že cena pořízení byla sice vyšší, než představenstvem původně odhadovaných 100 000,- Kč, ale žádná další pochybení ze strany představenstva či dokonce ze strany pana Petra Jaroše zjištěna nebyla. Přesto KK navrhla představenstvu přijmout opatření k větší transparentnosti dalších kroků, kterými by napříště u akcí většího rozsahu předešla neodůvodněným podezřením některých družstevníků. Podrobnou zprávu o výsledku šetření obdrželi stěžovatelé i představenstvo a je každému členovi k dispozici k nahlédnutí u KK.
K obsahu zprávy se na vlastní žádost vyjádřili pan Jiří Krch a Ing. Jiří Sobíšek a jejich stanoviska jsou přílohou zprávy.
Z účetní závěrky BD ke dni 31. 12. 2003 vyplývá, že ke konci roku 2003 tvoří:
Majetek družstva: | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
stavby | 15.597.048,70 Kč | ||||||||
(zhodnocení staveb v roce 2003 | 133.297,70 Kč) | ||||||||
oprávky ke stavbám | - 103.217,00 Kč | ||||||||
pozemky | 807.520,00 Kč | ||||||||
celkem nemovitosti | 16.301.351,70 Kč | ||||||||
Peněžní prostředky k 31. 12. 2003: | |||||||||
na hotovosti v pokladně | 3.176,50 Kč | ||||||||
na BÚ | 22.448,70 Kč | ||||||||
na termínovaném účtu | 1.431.958,22 Kč | ||||||||
celkem peněžní prostředky | 1.457.583,42 Kč | ||||||||
Výnosy družstva: | |||||||||
tržby z nájemného celkem | 907.397,00 Kč | ||||||||
z toho
|
|||||||||
penále z nájemného | 2.169,00 Kč | ||||||||
výnosy z poplatků | 21.000,00 Kč | ||||||||
pojistné plnění | 11.856,00 Kč | ||||||||
úroky celkem a zaokrouhlování | 13.611,53 Kč | ||||||||
Výnosy celkem | 956.033,53 Kč | ||||||||
Náklady družstva: | |||||||||
spotřeba materiálu | 31.837,30 Kč | ||||||||
opravy a udržování | 191.588,30 Kč | ||||||||
ostatní služby | 165.889,10 Kč | ||||||||
dohody o provedení práce | 3.528,00 Kč | ||||||||
odměny členům původ. představenstva | 32.000,00 Kč | ||||||||
kolky a poplatky | 1.050,00 Kč | ||||||||
odpis pohledávky (volný byt č. 16/1785) | 2.414,00 Kč | ||||||||
pojistné a jiné provozní náklady | 47.865,40 Kč | ||||||||
odpisy staveb | 68.269,00 Kč | ||||||||
bankovní poplatky | 5.391,00 Kč | ||||||||
Náklady celkem | 549.832,10 Kč | ||||||||
Zisk dosažený v roce 2003: | |||||||||
rozdíl mezi výnosy a náklady | 406.201,43 Kč |
Podrobné výsledky hospodaření jsou každému k nahlédnutí v kanceláři BD.
Z hlediska nákladů byla v roce 2003 nejvýznamnější akce „čipový vchodový systém“, která stála včetně čipů a včetně 22 % DPH celkem 162.540,- Kč. Tyto náklady byly díky vybraným zálohám za čipy „poníženy“ přibližně o 40 tisíc Kč.
Vzhledem k častým dotazům družstevníků doplňujeme informaci o stavu splátek kupní ceny. Družstvo se stalo vlastníkem obytných domů a pozemků dne 17. 7. 2002 za celkovou kupní cenu 16.271.271,- Kč. Jednorázově bylo obci zaplaceno 4.025.791,- Kč a 168.289,- Kč za měřicí a regulační techniku. Zbývající částku družstvo obci splácí – každý měsíc částku 101.489,- Kč. Ke dni 31. 12. 2003 družstvo uhradilo MČ Praha 11 z kupní ceny již 5.817.904,- Kč a zbývalo k úhradě ještě 10.453.367,- Kč.
Z pohledu jednotlivých družstevníků byla situace ve splátkách ke dni 31. 12. 2003 následující:
všechny přízemní byty |
uhrazeno celkem: 113.382,- Kč zbývalo zaplatit 184.231,- Kč |
všechny byty 3+1 ve 2. až 8. podlaží |
uhrazeno celkem 113.382,- Kč zbývalo zaplatit 180.879,- Kč |
všechny byty 1+k.k. |
uhrazeno celkem 54.824,- Kč zbývalo zaplatit 85.926,- Kč |
byt č. 21/1787 |
uhrazeno celkem 125.039,- Kč zbývalo zaplatit 210.125,- Kč |
Výsledky hospodaření družstva za rok 2003 jsou z hlediska KK uspokojivé. Vynakládání finančních prostředků považujeme za účelné a odpovídající skutečné potřebě. Rozhodnutí představenstva jsou v souladu s legislativou a jsou přijímána vždy s ohledem na danou situaci a s ohledem na zájmy všech členů družstva. Nebyl zjištěn žádný případ, kdy by byl zvýhodňován některý člen na úkor ostatních, ale ani případ, kdy by byl některý z členů diskriminován.
Vedení družstva považujeme za kvalitní a svědomité. Zapojení většiny členů představenstva bylo nadstandardní. Zejména obětavost pana předsedy Jaroše i paní místopředsedkyně Novákové zaslouží naše ocenění. Zdůrazňujeme, že všechny aktivity představenstva byly dosud konány bezplatně. Tito lidé hradili po celou dobu ze svých prostředků náklady na vzájemnou komunikaci (provoz PC, telefony, Internet apod.) i cestovní náklady, bez kterých by jejich činnost nebyla možná.
Považujeme za nutné tyto náklady představenstvu kompenzovat. Z uvedeného důvodu předkládá kontrolní komise v souladu s článkem 27 bodem 21 stanov návrh na vyplacení odměn členům představenstva za období roku 2003 ve výši, která podle přesvědčení komise odpovídá osobnímu nasazení jednotlivých členů představenstva:
předseda PBD, pan Petr Jaroš | 35.000,- Kč |
místopředsedkyně PBD, paní Irena Nováková | 21.000,- Kč |
ostatní členky PBD - každá po | 3.000,- Kč |
Navrhované částky jsou hrubé odměny, které budou před vyplacením členům zdaněny. Byly stanoveny výpočtem jako 30,- Kč za 1 hodinu pracovní aktivity. O vyplacení odměn a o jejich výši rozhoduje podle nové úpravy stanov členská schůze.
Ve srovnání s původním představenstvem, které si za rok působení BD vyplatilo odměny ve výši 144.000,- Kč a 32.000,- Kč tj. dohromady 176.000,- Kč jde o částku výrazně nižší.
Komise nemá k účetní závěrce za rok 2003 připomínky a doporučuje členské schůzi přijmout usnesení, kterým bude schválena.
V roce 2002 byla část zisku ve výši 44.499,97 Kč převedena do fondu rezervy na opravy a údržbu. Rozdělení zisku navrhuje představenstvo a schvaluje je členská schůze. Vzhledem k tomu, že v roce 2003 byly všechny finanční prostředky z nájemného ve výši 406.201,43 Kč účelově převedeny na účet dlouhodobých záloh na opravy, kam jsou kumulovány pro financování plánované revitalizace, nebyl účetně vykázán za rok 2003 žádný zisk, proto se otázkou rozdělení zisku nemusíme zabývat.
Družstvo má také povinnost vytvářet nedělitelný fond, který musí být založen již při vzniku družstva ve výši 10 % základního kapitálu (byl založen ve výši 5.500,- Kč) a který musí být každoročně navyšován o 10 % čistého zisku. Z čistého zisku roku 2002 bylo do tohoto fondu převedeno 4.985,- Kč. Protože za rok 2003 nebyl účetně vykázán žádný zisk, zůstává stav tohoto účtu na částce 10.485,- Kč.
Na základě výše uvedených bodů zprávy kontrolní komise navrhuje členské schůzi přijmout následující usnesení:
V Praze dne 4. 6. 2004
Eduard Škoda
předseda kontrolní komise
Ing. Zdeněk Laňka
místopředseda kontrolní komise
Olga Zemanová
členka kontrolní komise